نقشه راه تریدر شدن حاصل تجربیات تیم تجارت موفق است، این مسیری است که ما در بسیاری از تریدر‌هایی که با آن‌ها برخورد کرده‌ایم دیده‌ایم. تریدران تازه کاری که با اعتماد به نفس زیاد شروع به ترید می‌کنند ولی مسیرشان آنگونه که انتظار دارند اتفاق نمی‌افتد. در واقع ما فکر می‌کنیم که مسیر تریدر شدن کمی با باقی مسیر‌های کاری متفاوت است، شاید یکی از دلایلش آن باشد که در حرفه معامله‌گری شخص با پول در ارتباط مستقیم است. گاهی پولی که بدست آورده است را از دست می‌دهد و این چیزی است که به وفور در بازار اتفاق می‌افتد. هدف ما از نوشتن این مطلب این است که با آگاهی دادن به شما در رابطه با این مسیر، کاری کنیم که شما این مسیر را آسوده تر طی کنید.

به خاطر می آوریم که زمانی که بورس سود های خوبی می داد و اخبار تماما از آن تعریف می کرد . اکثر آدم هایی که ما می شناختیم به سمت آن ،حرکت کردند. بدون اینکه چیزی از مهارت های یک تریدر یا معامله گر بدانند . آن روز‌ها اکثرا  می‌توانستند در بورس سود کنند به این دلیل که اکثر نماد ها مثبت بودند . همه شاد و خوشحال بودند تا زمانی که بورس منفی شد و جهت بازار عوض شد که می‌تواند از دلایل آن به تورم اشاره کرد. حال زمان آن بود که این افراد با آن طرف سکه معامله‌گری آشنا شوند.

اینجا بود که مردم عامه فهمیدند که سود کردن به این راحتی ها هم نیست  به قول معروف گاو نر می خواهد و مرد کهن. اکثرا با مفهومی به نام تریدر آشنا نبودند.فکر می کردند که هر کسی که معامله انجام دهد یک تریدر است. نیازی به یادگیری مهارت های عجیب و غریب نیست. کمی تحلیل فاندامنتال و تکنیکال ،کار را راه می اندازد. بعضی ها به این حرف نیز اتکا نکردند و با خود گفتند که همین که ما از یک تریدر (سیگنال دهنده) تبعیت کنیم بس است. حتی می‌توانیم از مقداری از سودمان نیز صرف نظر کنیم و به او بدهیم اما در کل می صرفد.

یک دسته که از عملکرد بازار بورس خوششان آمده بود به سمت بازار های مالی بین المللی حرکت کردند. اما بازار های بین المللی به سادگی بورس ایران نبود . پس آنها نیاز داشتند که مهارتی به نام تریدری را فرابگیرند تا بتوانند تریدر شوند. اما همانطور که گفتیم این نیازشان بود اما آنها از این نیاز آگاه نبودند در عوض به سراغ قسمتی از این مهارت رفتند به نام مهارت تحلیل کردن.

اینکه نمی دانستند که این نیاز وجود دارد شاید به این دلیل بود که سود های ساده ای در بورس داخلی کسب کرده بودند. بنابراین فکر نمی کردند که بازار های بین المللی نیز چیزی غیر از این باشد.ظاهر کار تقریبا همان بود ،یک صفحه حاوی کندل یا دیگر نمودار ها ولی در باطن کمی اوضاع فرق می کرد. در بازار داخلی از دست دادن کل سرمایه سخت تر از بازار های خارجی مخصوصا فارکس می باشد. در فارکس سود بالا به همراه ضرر بالا در انتظار شماست. این مهارت شماست که بتوانید خودتان را به سمت مجموع حساب مثبت ببرید.

تفکر عامه می گفت که اگر کسی بتواند تحلیل کند پس می تواند به راحتی ترید کند و از این بازار ها سود کسب کند. آنها به سراغ روش های تحلیل رفتند . از تحیلی تکنیکال گرفته تا تحلیل های سنتیمنتال  و فاندامنتال . اما با ضرر های متفاوتی روبرو می شدند. بعد از ضرر به این فکر می کردند که این روش اشتباه است و به دنبال روش دیگری می رفتند سپس با شکست های بیشتری روبرو می شدند و این چرخه تا به امروز ادامه دارد. مگر اینکه آنها تصمیم به تغییر این روند بگیرند.

مسیر تریدر شدن

در بالا از مسیر تریدر شدن صحبت کردیم و از نقشه راه تریدر شدن دم زدیم ولی واقعا این مسیر چیست؟

در واقع مسیری که در تصویر زیر مشاهده می کنید می تواند اینگونه نباشد. در بالا خدمتتان گفتیم که ممکن است بعضی ها در این مراحل بمانند. اینگونه است که یک چرخه شکل می گیرد.مثلا تریدر ۵۰ دلار حسابش را شارژ می کند و در یک هفته بعد آن را کال می کند(از دست می دهد) اما باز هم به سراغ شارژ حسابش می رود تا بتواند کارش را ادامه دهد. شاید بپرسید که چرا می خواهد کارش را ادامه دهد  وقتی ضرر کرده است؟ به خاطر این است که او سمت دیگر ماجرا(سود) را دیده است .

شاید سود خوبی درک کرده است مثلا فکر می‌کند که  اگر ۵۰ دلار به راحتی از بین می رود پس می شود که ۵۰ دلار به همین راحتی بدست آید.

حرفش کاملا درست است ،بازار به همان راحتی که پول می گیرد ،پول هم می دهد، البته بازار‌ها کمی در سخاوت متفاوت‌اند مثلا بازار فارکس، خیلی بیشتر از بورس عادی پول می‌دهد و صد البته بیشتر هم پول، می‌گیرد. اما آن فرد یک نکته ای را در نظر نمی گیرد ،آن هم این است که برای بازار راحت است نه برای شما. او نمی داند که یک جمله در این بازار بسیار تداعی می شود. باد آورده را باد می بره. شما می توانید هر جا وارد بازار شوید و سود خوبی کنید اما چه راهکار ی برای محافظت از آن سود دارد؟

در کل این اتفاق ها باعث می شود که این مسیر تبدیل به یک چرخه شود و تریدر برای چند وقت درآن چرخه ماندگار شود.معمولا انتهای این چرخه ها این است که فرد بی خیال می شود یا  فرد بهتر از قبلش می شود.

مراحل تریدر شدن

حال زمان آن رسیده است که از این مسیر صحبت کنیم.بالاتر گفتیم که این مراحل می توانند به صورت چرخه نیز برای شما باشند.مثلا در گام اول ممکن است  فرد با ضرر ها و سود های متوالی همراه شود . برای گرفتن سود های بیشتر درگیر اُور ترید (انجام تریدهای متعدد) می شود. تعداد ترید هایش بالا می رود که سود بیشتری کسب کند اما بالعکس ،ضرر بیشتری شاملشان می شود.

مسیر تریدر شدن

گام یک تریدر شدن

می توانم بگوییم که اکثر افرادی که در این بازارهای مالی می آیند ،طعم سود را خوب درک می کنند .به دنبال همین درک به سراغ سود های بیشتر (رویایی) می روند که این باعث ضرر بیش از حد آنها می شود.در بالا نیز به آن اشاره کردیم.مثلا ممکن است فرد سود خوبی در یک معامله بگیرد. حال با خود فکر می کند که اگر به این راحتی سود بدست می آید ،چرا من سودم را بیشتر نکنم؟

و اینجاست که طمع وارد بازی می شود.او سود بیشتر را در افزایش حجم معامله یا افزایش تعداد معاملاتش می بیند. اما این شخص از یک نکته غافل است . درست است که افزایش حجم سود معامله را افزایش می دهد اما اگر معامله به ثمر ننشیند به همان اندازه ضررآن نیز افزایش پیدا می کند. یا اگر تعداد را افزایش دهید معادل این است که در موقعیت های ضرر و سود بیشتری قرار می گیرید.تجربه ی سود های جذاب ،باعث می شود که دید این افراد تک بعدی شود. اگر به آنها گفته شود که ضررت بیشتر می شود آنها قبول نمی کنند. دلیل اینجاست که آنها شیفته ی آن سود های ساده شده اند و روانشناسی معامله گری را از یاد برده اند.

گام دوم تریدر شدن

در پی اتفاق بالا کسانی که به دنبال سود های بزرگ می روند ، حجم معاملاتشان را افزایش می دهند یا تعداد آنرا بیشتر می کنند . این کار باعث می شود که عمیقا در ضرر فرو  روند و  در نهایت بعضی از آنها تصمیم می گیرند که از این مهارت دست بکشند. بعضی دیگر تصمیم می گیرد که از این بازار فاصله بگیرند و بعضی دیگر به سراغ قرض کردن پول می روند یا اموال خودشان را می فروشند تا با آوردن آن در بازار مالی علاوه بر اینکه ضرر قبلیشان را جبران کنند ،سودی نیز بدست آورند.

بعضی به این باور می رسند که این بازار ها تنها برای این درست شده است که پول آنها را بدزدد. به این باور می رسند که کسانی که سود می کنند یک روش رویایی دارند که با دیگران به اشتراک نمی گذارند.یک روش به خصوص که تمامی معادلات را تغییر می دهد. روشی که روی دست بازار آمده و بزرگان بازار از درک این روش عاجزند وگرنه این استراتژی را هم به مانند بقیه استراتژی ها بلوکه می کردند.

بعد از ضرر های متعدد با خود می انگارند که دنیا تمام شده است . فشار روانی بسیاری بر آنهاست . قرار بود با این پول خرج زن و بچه را بدهند .به رویا هایشان برسند، برنامه های زندگیشان را جلو ببرند .شاید بعضی از آنها به ناچاری و قرض می بیافتند و…

اینها قسمتی از مواردی هستند که من در کسانی که به این بازار وارد می شوند ،مشاهده کرده ام . در این مرحله بیشترین تعداد از بازار جدا می شوند.

گام سوم تریدر شدن

حال کسانی که در بازار مانده اند به سراغ روش های جدیدی می روند. با خود می گویند که شاید دانش تکنیکال من ضعیف است یا شاید کم است . روش جدیدی را پیشه می کنند اما تغییری در شرایط آنها ایجاد نمی شود.آنها  دانش تحلیلی خود را در این مرحله افزایش می دهند. روش های مختلف تکنیکال را تست می کنند ،آنهایی که می دانستند را دور می اندازند و به سراغ آن هایی می روند که بقیه توصیه می کنند یا یک نفر از آن نتیجه گرفته است.

با روش جدید شروع به ترید کردن می کنند. اما پس از چند ضرر باز هم نظرشان را عوض می کنند و به سراغ روشی مطمئن تر می روند.یکی از دلایلی که این اتفاقات برای این اشخاص می افتد این است که آنها از ضرر ترسیده اند. فکر نمی کردند که آنقدر در این بازار ضرر کنند. شاید اطمینان به خودشان و تریدهایشان را از دست داده اند. به هر حال آنها به دنبال راهی هستند که از ضرر جلوگیری کنند.یا به عبارتی آنها سیستم هایی را انتخاب می کنند که از نظر بقیه مطمئن ترین باشد و در آن خبری از ضرر سنگین نباشد.

 تنها کسانی از این گام عبور می کنند که بفهمند به غیر از دانش تحلیلی ،چیز های دیگری نیز بر نتایج ما در این بازار نقش دارند سپس به سراغ آموزش آن مطالب می روند .

گام چهارم تریدر شدن

در مطلب چگونه تریدر شویم ۳ مهارت مهم را ذکر کردیم. حال این اشخاص در  این مهارت ها بهتر می شوند و  شروع به پیشروی می کنند با خود می‌اندیشند که دیگر مسیر هموار است.اما باز هم در معامله گری ضرر می دهند ولی تفاوت این ضرر ها با ضرر های اولیه ای که برایشان رخ داده است این است که این ضرر ها همراه با یادگیری است. آنها کم ،کم یاد می گیرند که معامله گری تنها داشتن یک استراتژی یا یک ستاپ خوب نیست بلکه عوامل دیگری نیز در این مسیر وجود دارد.آنها ژورنال می نویسند و از اشتباهات خود درس می گیرند. درصدد حل آن اشتباهات بر می آیند.نم نمک با مفاهیم با اهمیت این مسیر آشنا می شوند ، با مدیریت سرمایه و روانشناسی معامله گری آشنا می شوند.

گام پنجم تریدر شدن

اکنون می توانند به شیوه درست معامله کنند . از اصول روانشناسی و مدیریت سرمایه آگاهند. یک تفاوتی که در این جا اتفاق افتاده است اینه که آنها اشتباه می کنند به مانند قبل اما می دانند که از کدام قسمت ضربه می خوردند ،بر خلاف تریدران تازه کار.

برای مثال یک  فرد بر اساس الگو‌های کندل‌‌ای یک موقعیتی عالی را در بازار نشان می کند و در پی آن است که در آن ورود کند. آنقدر به این موقعیت مطمئن است که حجم بالاتری را برای این پوزیشن انتخاب می کند. حال بر خلاف آنچه می اندیشید ،بازار بر خلاف جهتی که فکر می کرد حرکت می کند و او پول بسیاری را از دست می دهد.اکنون او استراتژی اش را مقصر می داند  که چرا به او سیگنال اشتباه داده پس فکر می کند که استراتژی اش ناکارآمد است  بنابراین آنرا عوض می کند.اما تریدری که در این مرحله است می داند که مشکل از استراتژی نیست بلکه من اصول مدیریت سرمایه را رعایت نکرده ام

حال می شود گفت که مهارت تریدری را فرا گرفته اید. اینگونه به یک معامله گر تبدیل شده اید. ممکن است که در این مرحله سود های چشمگیری کسب نکنند ولی راه و چاه ،دستشان آمده است. اکنون می دانند که چگونه ترید کنند و چگونه در آن پیشرفت کنند.

گام ششم تریدر شدن

سود کسب می کنند و لذت می برند.این مرحله ای است که اکثرا از تریدر ها مشاهده می کنند. کسانی که پول خوبی کسب می کنند و از آزادی عمل خوبی برخوردارند(البته این جمله شامل کسانی که در شرکت هایی که نیازمند وجود حضوری تریدر هستند نمی شود.)

مهارت های لازم برای تریدر شدن

ما مهارت های لازم برای تریدر موفق شدن را در چگونه تریدر شویم، توضیح داده ایم اما شایسته است که اینجا نیز اشاره ای به آن داشته باشیم.فرق افرادی که تازه در این بازار آمده اند با افرادی که در این بازار با تجربه تر اند ، همین مورد است. اکثر تریدر ها بر این باورند که مهارت روانشناسی معامله گری و مدیریت سرمایه از دانش تحلیلی کم‌اهمیت‌تر است. ما به شخصه کسی را دیده ایم که بدون دانش تحلیلی بتواند درآمد زایی کند در عین حال به وضوح دیده ام که اشخاصی که از نظر دانش تحلیلی قوی هستند اما درضرر اند .

کسانی را می شناسیم که  روش های تحلیلی بسیاری را می دانند. از ترند لاین گرفته تا عرضه و تقاضا، از تحلیل تکنیکال گرفته تا  پرایس اکشن نوین یا حتی صرف دیدن خبر و تحلیل آن در فارکس فکتوری. این افراد می دانند که چکونه به شیوه ی همه ی آن روش ها معامله کنند ،می دانند که این استراتژی ها چه اصولی و قواعدی دارند اما هنوز به سود دهی پایدار نرسیده اند.افرادی که آنقدر زیبا بازار را تحلیل می کنند که شخص باورش نمی شود که آنها سودده نیستند. بعضی ها با دیدن اینکه اینها سودده نیستند، یقین می کنند که این بازار ها چیزی جز دُوز و دغل نیست.ولی حقیقت چیز دیگریست.

مشکل از اینجاست که آنها سوددهی پایدار را تنها در داشتن یک مهارت می بینند،تحلیل تکنیکال. در صورتی که چندین مهارت برای آن لازم است.

مهارت های تریدر

جهت مشاهده ویدیو در یوتیوب کلیک کنید.

نمی خواهیم بگوییم که همه، باید این مسیر یا نقشه راه تریدر شدن را طی کنند یا اینکه همه با این مسیر مواجه می شوند. طبیعتا نمی توان گفت که این یک مسیر قطعی است بلکه این الگویی است که از دیدن  عمکرد خودمان و دیدن افراد متفاوت در این بازار دیده ایم. در این مسیر افرادی را دیده ایم که قرض می کنند تا بتوانند در این بازار ترید کنند. افرادی را دیده ایم که به خاطر هیجان به این بازار آمده اند.آن ها کسانی هستند که برایشان پیش بینی ناپذیری بازار ،لذت بخش است.دیده ایم کسانی که آنقدر روش های متفاوت را تست کرده اند که هر چه بگویی بلدند اما این اطلاعاتشان با سوددهی همراه نمی‌شود .
در این بین ندیده ایم افرادی را که در این بازار ضرر نکرده اند و با قاطعیت می گوییم که نخواهیم دید. شاید بهتر باشد که اینگونه بگیم که ندیده ایم افرادی که بدون ضرر دادن به سوددهی پایدار رسیده باشند.

برای تریدر شدن از کجا باید شروع کرد؟

از هدفتان شروع کنید. همانطور که در اینفوگرافیک زیر آورده‌ایم. قدم اول برای تریدر شدن این است که هدفتان را شفاف کنید. بدانید که دقیقا چه می‌خواهید و چه انتظاراتی دارید. راه ترید و تریدر شدن با شفافیت در هدفتان شروع می‌شود. پس از اینکه هدفتان را شفاف کردید به سراغ این بروید که هدفتان را محک بزنید. این نکته بسیار حائز اهمیت است. کسانی که اهداف واهی و خیالی دارند، احتمالا در این بازار موفق نخواهند شد یا به عبارت بهتر در این بازار زنده نخواهند ماند. به خاطر داشته باشید که تا زمانی که از یک هدف و چرایی خوب برخوردار باشید، مشکلاتی که بر سر راهتان است، بسیار برای‌تان آسان می‌شود.

تغییر در مسیر تریدر شدن

شما می توانید این راه را طولانی کنید یا کمتر کنید. طولانی کردن  مسیر تریدر شدن می تواند با لجبازی و بهتر نشدن همراه باشد . شما می توانید با گوش دادن به حرف افرادی که خودشان چیزی از این بازار و عملکرد آن نمی دانند،مسیرتان را طولانی تر کنید. می توانید فعالیت های خود را سرسری انجام دهید. می توانید تنها به حرف خودتان گوش کنید و هرچیزی که خودتان صلاح می دانید را عمل کنید یا … 

می توانید این مسیر را کم کنید .می توانید گروهی، تشکیل دهید که با هم به فراگیری مهارت تریدری مشغول شوید یا می توانید  فردی که این مسیر را رفته و با تجربه تر از شماست را انتخاب کنید تا در این مسیر همراهتان باشد و به شما کمک کند. اگر تمایل دارید با تیم ما همراه باشیدفرم مرتبط را در صفحه آموزش ترید پر بفرمایید تا با شما تماس بگیریم. 

نقل‌قول مرتبط با نقشه راه تریدر شدن

نقل قول اول در مسیر تریدر شدن

.Being a (successful) trader isn’t about putting on trades, it’s about not trading at all. It’s about protecting the capital

معامله کننده (موفق) بودن به معنای ترید کردن نیست، بلکه به این معنی است که کجا‌ها معامله نکنید که به معنی محافظت از سرمایه است.

نقل قول دوم در رابطه با نقشه راه فارکس و بازار‌های مالی

.Successful traders have a large chance to make a profit even from a bad trade. Why? Because they know what’s the right time to exit a trade

معامله‌گران موفق شانس زیادی برای کسب سود حتی از یک معامله بد دارند. چرا؟ زیرا آنها می‌دانند که زمان مناسب برای خروج از معامله چیست.

نقل قول سوم در رابطه با تاثیر علاقه در تریدری

.Forget about money. Trading is a business that you need to love to be good at it

پول را فراموش کنید. ترید کردن بیزینسی هست که باید آن را دوست داشته باشید تا در آن مهارت داشته باشید.

جمع‌بندی

به عنوان کلام آخر به خاطر داشته باشید که در این مسیر شما هستید که حرف اول و آخر را می زنید. ما فقط به شما نقشه راه تریدر شدن را نشان دادیم. اگر می خواهید وارد این رشته شوید باید زمان را درنظر داشته باشید. بدانید که نباید انتظار رسیدن به سوددهی پایدار را ازاین بازاردر کوتاه مدت داشته باشید.
می توانید بلافاصله پس از ورود به این بازار سوددهی کنید  اما  برای پایداری آن باید مهارت های دیگری نیز پیشه کنید تا یادبگیرید که چگونه از سودتان محافظت کنید.این شما هستید که می توانید مسیر را طولانی یا کم کنید و نقشه راه تریدر شدن خودتان را می‌سازید. به خاطر داشته باشید که مسیر تریدرشدن ،مسیری است که باید توسط شما طی شود و بدانید مسیری طولانی در پیش دارید.

مسیر تریدر شدن و نقشه راه ترید در فارکس و سایر بازار های مالی
مسیر تریدر شدن و نقشه راه ترید در فارکس و سایر بازار های مالی

 

برای بیشتر دانستن در این زمینه می‌توانید به این منبع مراجعه کنید:investopedia.com

جهت مشاهده و دانلود PDF این صفحه بر لینک زیر کلیک کنید.

مسیر تریدر_ شدن از زبان یک تریدر-نقشه_راه در دستان__شما – successtrade

لینک‌های کوتاه جهت به اشتراک گذاری مطلب

https://bit.ly/masiretradehttps://rebrand.ly/masirhttps://tinyurl.com/masiretrade
https://cutt.ly/X45EfpN
https://is.gd/wRGjXG
https://han.gl/ylONWj
۴.۵/۵ - (۱۰ امتیاز)

۶ دیدگاه. Leave new

  • این مسیر برای همه ی کسایی که تریدر بخوان بشن ،اینجوریه؟

    پاسخ
    • طبق تجربه ی ما ،معمولا تریدر ها یا این مسیر یا مسیری مشابه این مورد را طی می کنند. در متن مقاله اذعان کرده ایم که این مسیر حتمی نیست ولی این امکان وجود دارد که قسمتی از آن برای شما رخ دهد.

      پاسخ
      • مرسی از پاسختون فقط از کجا بفهمیم که مسیر روبرومون چطوریه؟راهی داره

        پاسخ
        • به صورت قطعی نمی شود نظر داد که دقیقا چه راهی پیش روی شماست ولی می شود احتمالاتی داد. مثلا اگر شما بسیار نیازمند پول باشید ،احتمالا مسیر رسیدنتان به سوددهی بسیار بیشتر می شود به این دلیل که مشکلات روانشناسی معامله گری ،گریبان شما را می گیرد و مانع پیشرفتتان می شود.

          پاسخ
  • مرسی از تیم تجارت موفق بابت این مقاله
    واقعا من که الان در مرحله سومم ،دقیقا همچین چیزی رو تجربه کردم. اول یه کم سود کردم ،به خودم مغرور شدم پول بیشتری رو در حسابم قرار دادم و حجم تریدم رو بالا بردم. نتیجش این شد که چند تا ضرر کردم وقتی به خودم اومدم دیدم که اکثر سرمایم از دست رفته.
    کاش زودتر این مقاله رو می خوندم.

    پاسخ
  • مقاله جامع و کاملی در رابطه با مسیر تریدر شدن بود. از شما تشکر می کنم که صادقانه این مسیر تریدر شدن را ترسیم کرده اید.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy