در این مقاله همانطور که از اسمش پیداست می خواهیم سطح کیفی ترید هایمان را افزایش دهیم .به عبارت بهتر از معامله خوب به عالی حرکت کنیم. 

حال شاید از خودتان بپرسید که چرا باید اینکار را انجام دهید ؟

جواب:واقعا هیچ لزومی نیست که یادبگیرید چگونه معاملاتی عالی ثبت کنید اگر نمی خواهید به صورت بلند مدت در این رشته کار کنید. استرس در حین معامله برای چند روز  یا چند هفته قابل قبول است اما اگر بخواهید هر زمان که ترید  می کنید استرس بگیرید و نتوانید آن چهاچوب لازم را اجرا کنید ،احتمال ماندنتان در بازار کم می شود. اگر بخواهید تمامی حواستان را به تریدتان بدهید  به صورتی که حتی نتوانید آب نیز بخورید ،احتمال ماندگاریتان در بازار کم می شود. شما شاید توانایی تحمل اینها را داشته باشید اما سوال اینجاست تا کی ؟

پس از این موضوع برای شروع لازم می بینم به چند نکته در ابتدای کار بپردازیم.

۱_به استراتژی خودتان رجوع کنید . در صورتی که استراتژیتان کاملا با شما انطباق دارد . لطفا دست به استراتژی خود نزنید.اگر با استراتژیتان دوستید. نتیجه از آن می گیرید ، در گیر استرس نمی شوید و… پیشنهاد ما به شما این است که از این مقاله رد شوید. تغییر استراتژی مجددا شما را برای مدتی در حالت ضرر می برد یا حتی شاید پل های قبلیتان را نیز تخریب کند.

۲_یک استراتژی می تواند از ۱۰۰ معامله خوب تشکیل شده باشد و یک استراتژی از ۵۰ معامله عالی . اصلا مهم نیست که یک استراتژی چند معامله عالی یا خوب دارد. مهم این است که استراتژی و ستاپ ترید تان با شما منطبق باشد و به شما سود بدهد.همین.

اما بپردازیم به بحث. در اینجا می خواهیم چندی از ویژگی های معامله را ذکر می کنیم و به توضیح آن می پردازیم.

وجود استاپ لاس

رک و واضح بهتون بگیم. معامله ای که استاپ لاس ندارد ، نوعی از خودکشی به حساب می آید. مهم نیست که شما چقدر از تحلیل خود مطمئن هستید یا چقدر منتظر این حرکت بزرگ مانده اید. هیچگاه نمی توانید اطمینان %۱۰۰ از معامله خود داشته باشید. این یعنی اگر به احتمال %۱ هم بازار مخالف جهت ترید شما حرکت کند . شما در یک آن ، دچار استرس می شوید و نمی توانید معامله خود را به درستی مدیریت کنید.

ما در قسمت مدیریت سرمایه برایتان توضیح داده ایم که چرا این اصلی است که شما را در بازار نگه می دارد ، مدیریت سرمایه جزء اصلی مهارت های یک تریدر موفق است.همانطور که در مطلب چگونه تریدر شویم به آن اشاره کردیم.با این شرایط و اهمیت اگر شما استاپ نداشته باشید ، احتمال اینکه از مدیریت سرمایه یتان پیروی نکنید بسیار بیشتر می شود. شاید قبل از تریدتان به خودتان بگویید که حواسم هست که کجا از معامله خارج شوم اما نمی دانید که در آن لحظه چه احساساتی به سمت شما می آیند. چه افکاری به شما غلبه می کنند. این امکان وجود دارد که با چیره شدن این افکار شما بر شما ، از برنامه ی خودتان خارج شوید و کمی جا برای ضرر بیشتر باز کنید.

دلایل دیگری هم هست اما به مورد بالا بسنده می کنیم. پس معامله خوب و معامله عالی هر دو استاپ لاس دارند.

وجود تارگت(تی پی)

بعضی از معامله های خوب هستند که تی پی ندارند . تریدر های آنها این اعتقاد را دارند که ما به بازار اجازه می دهیم که تا جایی که می خواهد در مسیر ما حرکت کند و زمانی که می خواست برگردد ما ترید خود را می بندیم. چند نکته در اینجا وجود دارد

آیا شما می دانید بازار چه زمانی بر می گردد؟

آیا در زمان برگشت بازار ، در حال چک کردن بازار هستید؟

اگر یک حرکت لحظه ای داشتیم چه اتفاقی می افتد؟

اجازه بدهید با تصویری از چارت ،مقداری صحبت هایمان را واضح کنیم.

تارگت گذاری معامله

 

مشاهده می کنید ، همانطور که گفته شد بازار در هر فاز سرعت یکسانی ندارد. معمولا در فاز اصلاحی آرام و در فاز ایمپالسیو ، سریع حرکت می کند. دقت به این کنید که تایم فریم چارت ،۱ ساعته است یعنی کسی که ۶ ساعت منتظر مانده است تا بازار بالا برود در ۳ ساعت تمامی اندوخته خود را از دست می دهد. شاید هم استاپ بخورد.

معامله گری که ترید های عالی ثبت می کند از این موضوع آگاه است همانطور که در مطلب چگونه تریدر شویم به آن اشاره کردیم. بنابر این سعی می کند که در اولین جایی که احتمال برگشت و حرکت در خلاف جهت ترید اش را می دهد. تارگت بگذارد. بدین صورت روانش ، آرام تر است. شیوه ی ما در این موسسه سووینگ تریدری است. این بدان معناست که ما برای سود بالاتر ،ضرر های جزیی را تحمل می کنیم. ممکن است یک اصلاحی بزرگ در خلاف جهت پوزیشنی که داشتیم ثبت شود ولی از آنجایی که احتمال می دهیم بازار به سمت بالاتر حرکت کند ،ما پوزیشنمان را نمی بندیم و تنها منتظر می مانیم که بازار در جهت پوزیشن ما حرکت کند.

بازی با استاپ لاس

گفتیم که معامله خوب استاپ لاس دارد اما بازی با استاپ لاس چیز دیگریست. بازی با استاپ لاس برای کم کردن ریسک در صورتی که برنامه ریزی شده باشد کار پسندیده ای است اما اگر این کار در جهت منفی صورت بگیرد می تواند باعث مشکلاتی در روانشناسی معامله گری یتان بشود . این یعنی اینکه امکان کاهش قدرت تحلیلتان وجود دارد.

معامله خوب امکان دارد بازی با استاپ لاس در جهت منفی بکند اما معامله عالی معمولا در جهت مثبت با استاپ لاس بازی می کند.

Screenshot 20211029 154309

این یکی از اولین معامله های تیم ماست دقت کنید که اگر پوزیشن خرید می گرفتیم و صبر می کردیم که بازار به بالا برود. بازار در چند کندل بزرگ استاپمان را می زد . حال برای شما عزیزان می خواهیم بگوییم ،کسی که در شکل بالا ،درجهت خرید پوزیشن گرفته است چگونه ممکن است نگاهش را تغییر دهد

تغییر نگاه در ضرر

تحلیل در حوالی ساعت ۱۳ در شکل بالا اتفاق افتاده است.

بسیار خب، بازار ناتوان است که به سمت پایین رود و این ضعف در کندل های آن دیده می شود. بازار با ۳ کندل رفته بالا و با ۶ کندل هم نتوانسته آن مقداری که به بالا حرکت کرده است را جبران کند ،بنابراین می توان استنباط کرد که این یک حرکت اصلاحی است و به سمت بالا خواهد رفت. علاوه بر این من یک حرکت رنج داشته ام که از پایین یک شکستگی فیک داشته است. این شکستگی فیک این معنی را می دهد که سفارشات از آن قسمت جمع شده است بنابراین بازار به سمت بالا می رود. خب استاپم را باید حوالی ۱۷۹۱ بگذارم.

بازار با یک حرکت هیجانی به سمت پایین حرکت می کند. شخصی که وارد پوزیشن بای شده: من می دانم که این حرکت نیز به مانند حرکت قبل می خواهد کمی از سفارشات را جمع کند تا به سمت بالا رود اما هیجاطنات این بازار مقداری زیاد است ،بنابراین استاپم را کمی پایین تر می آورم ،چون من مطمئنم که این بازار به سمت پایین تر نیز خواهد رفت.

با پایین تر رفت این حرکت ،این شخص نیز استرس می گیرد . نمی داند که چه کار کند. شاید شروع کند چند ترید بای دیگر نیز بزند. به هر حال او مطمئن است که بازار بالا می رود. پس از اینکه بازار ریختن خود را انجام داد و LL جدید ثبت کرد او متوجه می شود که اشتباه می کرده اما کمی برای اقرار به آن دیر شده است. این شخص از پلن مدیریت سرمایه اش پیروی نکرده و یک ضرر سنگین داده است.

اکثرا در این بازار اشتباه می کنند و کسی نیست که سیستمی داشته باشد که ۱۰۰ درصد در این بازار جواب دهد ،بنابراین هیچ اشکالی نداشت اگر این فرد با خوردن یک استاپ خارج می شد ولی آن حس اطمینان مانع از این شد که آن شخص بتواند از آن پوزیشن خارج شود. تک تک این ادراکات در نهایت روانشناسی معامله گری یتان را می‌سازند بنابراین طرز تفکرتان در رابطه با ضرر را اصلاح کنید اگر می‌خواهید که به معاملات عالی برسید.

ریسک به ریوارد معامله

ریسک به ریوارد که یکی از اصول مدیریت سرمایه است، یعنی اینکه برای مقداری که ریسک می کنید ،چقدر عایدتان می شود.فرض کنید که ما از شما می خواهیم که با ما شیر یا خط بازی کنید. اگر شیر افتاد ما بردیم و اگر خط افتاد شما اما با این تفاوت که اگر ما برنده شدیم ،شما ۲۰ دلار به ما می دهید و اگر شما برنده شدید ما به شما ۱۰ دلار می دهیم آیا شما وارد این بازی می شوید؟

حال کمی بازی را منصفانه تر کنیم ،در اینجا هر کدام در صورت برنده شدن دیگری به طرف مقابل ۱۰ دلار می دهیم آیا اکنون  وارد بازی می شوید؟

باز هم افرادی هستند که قبول نمی کنند ،این طبیعی است چون اگر دو بار پشت سر هم شیر بیاید طرف مقابل ۲۰ دلار متضرر می شود. اما اگر ما بگوییم که به شما ۲۰ دلار می دهیم و اگر ما بردیم به ما ۱۰ دلار بدهید آیا هنوز هم جوابتان همان قبلی می ماند؟

احتمالا در اینجا جوابتان تغییر کند. تمام شرایطی که ترسیم کردیم به این خاطر بود که به شما مفهوم ریسک به ریوارد را بهتر توضیح دهیم.این عنصر مشخص می کند که شما با چقدر ضرر دادن می توانید سود ده باشید. اکثرا افراد زمانی وارد این بازی ای که ما ترسیم کردیم می شوند که مقدار سودی که بدست می آورند از مقدار زیان احتمالیشان بیشتر باشد. حال در بازار های مالی نیز این صادق است اما بعضی ها این اصل را فراموش می کنند.

دلیل اینجاست که آنها ضرر را نمی بینند  یا شاید بتوان گفت که به استراتژی خودشان باور دارند بنابراین فکر می کنند که طرف مقابل پولی از آنها نمی گیرد. آنقدر به استراتژی خودشان باور دارند که فکر می کنند احتمال اینکه پیروز شوند بسیار بیشتر از این است که ضرر بدهند. به همین خاطر بعضی ها وارد معامله ی ۱ به ۱ می شوند. یعنی ریسکشان با پاداششان برابر است.معامله ای که ریسک به ریوارد ، یک به ۱۰ دارد ، می تواند ۱۰ ضرری که اتفاق افتاده است را جبران کند. معامله خوب ریسک به ریوارد کمتر از دو دارد .معامله عالی ریسک به ریوارد بیشتر از ۲. حال مسئله ای در اینجا مطرح می شود

آیا  نباید وارد پوزیشن ۱ به ۱ شد؟ هیچ مورد قطعی ای در این زمینه وجود ندارد اما اگر می خواهید با همچین ریسک به ریواردی ترید کنید باید بدانید که استراتژیتان باید ریتی بالای ۷۰ یا ۸۰ داشته باشد که بتوانید به سوددهی مستمر برسید. در حقیقت  هستند اسکالپرانی که با این ریسک به ریوارد ترید می کنند  اما آنها ریتی بسیار بالا دارند. پیشنهاد ما به شما این است که اگر می خواهید به این شیوه(۱ به ۱) ترید کنید ،حتما به خاطر داشته باشید که ریتی بالا داشته باشید.حداقل ۷۰%.

ریسک به ریوارد با وین ریت معنا پیدا می کند. که در مقاله های بعدی به آن می پردازیم.

نیازمند چک کردن دائمی

اگر شما اسکالپر باشید که معامله یتان در روبریتان است ، این مورد شامل حالتان نمی شود اما اگر در تایم فریم های بالاتر ترید می کنید باید به این دقت داشته باشید که چک کردن دائمی از نشانه های یک معامله خوب است اما برای معامله عالی به این اعتقاد داریم که در زمان های معین، ما بازار را چک می کنیم و تحلیل مرتبط ارائه می دهیم. این کار به ما این مزیت را می دهد که از اثر زایگارنیک دور بمانیم .مهم تر از همه بتوانیم از زندگی خود لذت ببریم.

فقط کافی است به این بیاندیشید که یک معامله گر فارکس که می خواهد پوزیشن بگیرد دائما به این فکر کند که این پوزیشن در چه حالی است آیا بالا رفته یا پایین آمده . الان حرکت اصلاحی در پیش داره یا نه و…، چه زندگی خواهد داشت. اینکه شما بتوانید در زمان های معین بازار را چک کنید باعث می شود که معامله فارکس شما درخور احساسات بی جا نشود.چک کردن بی جا و دائمی ،شما را درگیر احساسات بیشتر از حد معمول می کند بنابراین این احتمال وجود دارد که این احساسات تاثیر خودشان را در جایی بگذارند و پوزیشنتان را دچار نقص کنند حال چه با خارج شدن باشد  یا چه با ماندن .

مسیر معین و احتمالی

چیزی که معامله خوب را از عالی جدا می کند این است که معامله عالی یک مسیر احتمالی برای بازار در نظر دارد. این مسیر به تریدر کمک می کند که بتواند بازار را بهتر تحلیل کند و در صورت اینکه بازار خلاف تحلیلش عمل کرد بتواند واکنش متناسب بدهد. این مورد چیزی است که در اوایل نقشه راه تریدر شدن نمی توان به آن رسید به این دلیل که نیازمند تجربه کافی از استراتژی می باشد.

به این عکس دقت کنید.

مسیر معین یک ترید

در اینجا تحلیل بر این بوده است که بازار تا مستطیل میانه صفحه می رود و سپس بعد از گرفتن یک حرکت اصلاحی به بالا حرکت می کند. اولین کندل اتفاق افتاد ولی خبری از حرکت رو به بالا نبود چند کندل بعدی هم به این صورت اتفاق افتاد ولی خبری از یک حرکت قدرتمند نبود. در اینجا نوع حرکت مسیری که برنامه ریزی کردیم تغییر کرد . برنامه ما این شد که بازار به صورت سریع رو به بالا حرکت می کند . بر این اساس تارگتمان را کوچک تر گرفتیم.

حال اگر بازار استاپ ما را لمس می کرد ما بر منطقه پایینی تمرکز می کردیم و اگر از آن نیز می گذشت ما دیدگاه فروش می گرفتیم. پس مسیری که ما در ذهن داشتیم یک مسیر صعودی بود و شرایطش را نیز خدمتتان بیان کردیم.

داشتن ژورنال

می دانید که چه کسی می تواند از اشتباهات خود درس بگیرید؟ آنی که اشتباهات خود را ثبت می کند.

شما باید راهی برای ثبت تمامی ترید های خود داشته باشید ،حال می تواندید از آن عکس بگیرید یا می توانید آن ها را بنویسید. اما بدانید که نوشتن ژورنال یک امر ضروری برای یک ترید عالی است.شیوه های متفاوتی وجود دارد که می توانید به وسیله ی آن ژورنال نویسی کنید . مثلا ما در شیوه ی معاملاتیمان ،ژورنال هایمان را به صورت عکس و نوشته تهیه می کنیم. به این صورت که عکسی از صفحه چارت می گیریم ،تحلیلمان را بر آن نشان می دهیم. مسیر معین احتمالی را می کشیم . سپس می نویسیم که چرا این تحلیل را کرده ایم یا احساسات خودمان را نیز در مکتوب می کنیم.

این شیوه به ما این امکان را می دهد که بدانید اگر پوزیشنی از ما بر خلاف سیستممان وارد ضرر شد ،مشکل از کجاست. ما می دانیم که هیچ سیستمی در بازار ۱۰۰ درصد جواب نمی دهد از طرفی می دانیم که ماندگاری در بازار مشروط به دانستن احساسات لحظه ای خود هنگام معامله است. هیچ کس نمی تواند احساساتش را دور بریزد اما می تواند که از احساساتش آگاه باشد . بداند که چه اتفاقاتی ممکن است باعث شود که او در جایی که استراتژی اش سیگنال نداده وارد شود.علاوه بر این در مدیریت سرمایه‌یتان هم می‌تواند بسیار کمک حالتان باشد.

برای مثال کسی که نیازمند فوری به مقداری پول است ،مستعد خطا کردن است. او در جا هایی که ستاپ ترید اش سیگنال نداده است نیز وارد می شود بنابراین ضرر بیشتری می کند. ریتی بدست می آورد که از ریت استراتژی اش انحراف دارد ،ناراحت می شود و شروع به انجام ترید های بیشتری می کند اینگونه دچار مشکل می شود.به همین خاطر است که می گویند کسانی که محتاج پول هستند وارد بازار های مالی نشوند ،چون بیشتر ضرر می کنند.

نتیجه گیری

 

قسمتی از مواردی گفته شد که می توان با آنها از معامله خوب به عالی رفت . اما شایان به ذکر است که شما هر اقدامی انجام بدهید اگر باعث سوددهی شما در بلند مدت باشد همان درست است. می توانیدآموزش ترید ببینید یا می توانید مسیر را به تنهایی طی کنید. این موارد مدت زمان یا راحتی شما را تغییر می دهد اما ما باور داریم که کسانی که یک چیز را با تمام وجود بخواهد ، دیر یا زود به آن می رسند.

۴.۶/۵ - (۱۱ امتیاز)

۴ دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy