ستاپ ترید (trade setup) در بازاری که تمامی آن غیر شفاف و غیر قطعی است ، معجزه می کند . شفافیت در معامله گری به معنای داشتن ستاپی مشخص برای ورود ، مدیریت و خروج از ترید است. این شفافیت به ما اجازه می دهد تا از اشتباهاتی که ناشی از احساس است مصون بمانیم و بتوانیم سیستممان را بهتر اجرا کنیم.ستاپ به شما اجازه می دهد که فارغ از هر اتفاقی که در بازار بیافتد، به یک شیوه پایبند باشید. خب اول بیایید این مفهوم را برای کسانی که با ستاپ ترید آشنا نیستند تعریف کنیم.

ستاپ معاملاتی چیست؟

معنی ستاپ در فارکس یا اصطلاح “ستاپ معاملاتی” یا به انگلیسی “Trade Setup” به فرآیند تعیین شرایط و عواملی که باید در آن یک معامله صورت گیرد، گفته می‌شود. در واقع “ستاپ ترید” شامل تمامی اقدامات لازم برای پیش‌بینی قیمت و جهت حرکت بازار است که به منظور انجام معامله انجام می‌شود.

در فرآیند ستاپ معاملاتی، نقاط ورود و خروج از معاملات، مدیریت سرمایه، تحلیل فنی و بنیادی، تعیین سیگنال‌های معاملاتی و اخذ تصمیمات مربوط به معاملات مشخص می‌شود. هدف این فرآیند، کمک به تعیین نقاط ورود و خروج در معاملات و کاهش ریسک‌های مربوط به ترید و مدیریت بهتر روانشناسی معامله گری می‌باشد.

برای دستیابی به یک ستاپ معاملاتی موثر، نیاز به تجربه، دانش و حدس و استنتاج صحیح در مورد بازار سرمایه است. همچنین، استفاده از ابزارهای آماری و نرم‌افزارهای تحلیلی، به شدت برای دستیابی به یک ستاپ معاملاتی موثر مورد استفاده قرار می‌گیرند.(مانند اکسپرتی که در مطلب مدیریت سرمایه به آن اشاره کردیم یا ابزار‌های تحلیل تکنیکال نظیر مک‌دی و آر اس آی و …)

خب اگر موافق باشید کمی از این رسمیت خارج بشیم و بامثال مفهوم ستاپ در فارکس یا باقی بازار‌ها را بهتر درک کنیم.مثلا زمانی که شما یک حرکت بسیار قوی می بینید، اخبار را در فارکس فکتوری چک می‌کنید، همه چیز مطابق نظر شماست و طمع شما را مجاب می کند که در آن وارد شوید و سود بگیرید ، وارد شدن یا نشدن شما در آن حرکت بستگی به ستاپ ترید شما خواهد داشت. اگر ستاپ تریدی شفاف داشته باشید و آن ستاپ رای به وارد نشدن بدهد ،تاحدودی این رای می تواند باعث انصراف شما از ورود شود.وبالعکس.کسانی که از ستاپشان پیروی نمی کنند و به عبارتی به احساسشان بیشتر از ستاپ اتکاء می کنند ،احتمال شکستشان در نتیجه کلی افزایش می یابد. 

این امکان وجود دارد که مدل ذهنی ما  یا احساساتمان در بازار ، ما را به سمتُ و سویی متفاوت از آنی که در بازار در جریان است هدایت کند.در این موارد که شما ستاپ معاملاتی خوبی دارید ولی نمی‌توانید آن را انجام بدهید باید به مفاهیمی مانند انطباق با ستاپ و روانشناسی معامله گری توجه کنید حال اجازه بدهید بهتر موضوع را برایتان بیان کنیم. به شکل زیر دقت کنید.

تفکرات ما در ترید:

اهمیت شفافیت ستاپ در ترید

شما حرکت اصلاحی ای را در قسمتی از بازار مشاهده می کنید و انتظار دارید که بازار به یک محدوده خاص ورود کند و سپس حرکت ایمپالس (اصلی) خود را آغاز کند. اتفاقی که می افتد این است که کمی قبل از ورود بازار به آن منطقه، بازار دچار حرکت افقی (رنج) سنگینی می شود. در این هنگام شاید نم نمک به سمت پایین حرکت کند.

در اینجا بر اساس مدل ذهنی ای که ذکر کردیم ، تریدران به دو دسته تقسیم می شوند که می گویند:

۱_ بازار حرکت خود را شروع کرده و وارد پوزیشن می شوند.(موافق خریدار)

۲_بازار حرکت رنج داده است اما به این معنی نیست که بازار می خواهد روند اصلی خود را شروع کند پس اندکی به سمت پایین حرکت کرده و سپس آخرین موج خود را در اصلاح به ثمر می رساند و سپس روند اصلی را آغاز می کند.علاوه بر این بازار ناتوان است از اینکه حرکت خود را به اتمام برساند بنابر این به سمت پایین حرکت می کند.(موافق فروشنده)

حال به نظر شما کدام یک درست است؟

از نظر ما آنی که بر اساس ستاپ معاملاتی شخص است . حتی اگر بازار خلاف آن حرکت کند.

اگر می خواهید به معنی کلمه تریدر شوید باید بتوانید به صورت بلند مدت فکر کنید.درک این مفهوم جزوی از آموزش ترید است. سودی که معامله گران در این بازار کسب می کنند بر اساس احتمالات است. شما ممکن است در یک ماه ۲۰ درصد سود کنید و در ماه بعد ۴ درصد ضرر کنید. مقدار دقیق را نمی دانید اما می دانید که برآیند همه ی اینها مثبت خواهد بود. ستاپی که تست شده است امکان دارد که این موقعیت یا موقعیت های بعدی را به صورت اشتباه به شما سیگنال دهد اما باید بدانید که در میان مدت برای شما سودآور خواهد بود.

نتیجه حرکت :

نتیجه اهمیت شفافسازی ستاپ در ترید

مشاهده کردید که گروه دوم درست می گفت. بازار حرکت صعودی خودش را انجام داده و اکنون ناتوان از این است که به سمت بالا رود. یا می توان گفت که بازار به منطقه ی HT(بلند مدت) خورده و نیاز دارد که تا همین مناطق برسد که آخرین منطقه ، بسیار پایین تر است یا کسانی که بر اساس الیوت تحلیل می کنند می گویند که بازار موج ۵ خودش را به اتمام رسانده و اکنون زمان پایین آمدن است.کسانی که بر اساس ترند لاین معامله می کنند نیز به دلیل برخورد های متوالی ای که حرکت با ترند لاینشان داشته است در این زمان ترندلاینشان را بی اعتبار می بینند.و…

مهم نیست که ستاپتان چیست و چه می گوید ،تنها کاری که شما باید انجام دهید عمل به خود ستاپ است.اگر ستاپ بگوید که در اینجا وارد نشوید  حتی اگر تمامی مردم و تریدر ها با همدیگر هم صدا بشوند که این بهترین موقعیت ممکن است نیز ،شما باید به ستاپ خودتان عمل کنید. 

اهمیت ستاپ ترید

شاید این جمله را از بروسلی شنیده باشید که

من از کسی نمی ترسم که هزار نوع لگد را تمرین کرده باشد اما از کسی می ترسم که یک لگد را هزار بار تمرین کرده باشد.

حرف بروسلی در باره ستاپ

ستاپ مشخص و شفاف کاری می کند که حتی بروسلی از شما بترسد. این نشانه قدرت است نه ضعف. باور کنید شما نیازی به تحلیل تمامی حرکت های مارکت را ندارید یا بهتر بگوییم شما نمی توانید همه ی حرکت های مارکت را بگیرید .تنها چیزی که احتیاج دارید یک سیستم شفافی است که تست شده باشد.ستاپی که به آن باور دارید و حتی اگر چندین ضرر متوالی به واسطه آن کسب کنید، از آن دست نمی کشید.نیازی نیست که هزاران ستاپ داشته باشید  بلکه یک ستاپ با کیفیت برای شما کافیست. اما داشتن ستاپ به تنهایی کافی نیست ، چیزی که بعد از داشتن ستاپ اهمیت پیدا می کند این سوال است

تا چه اندازه با ستاپتان تطابق دارید؟

باور کنید یا نه ستاپ ترید اهمیتی فوق‌العاده در تریدر شدنتان دارد همانطور که در مطلب چگونه تریدر شویم به آن اشاره کردیم. اکنون برای درک بهتر این مفهوم ابتدا از شما می خواهیم که تجسم کنید که شاهد نبردی میان یک بچه با بهترین شمشیر دنیا و یک استاد شمشیر زنی با تجربه  با ضعیف ترین شمشیر، هستید.

کدام یک برنده خواهد شد؟

گاهی اوقات ما سیستم های خیلی قوی برای خودمان انتخاب می کنیم در حالی که توانایی پیاده سازی آن را نداریم.این مفهوم عبارت انطباق با ستاپ است. کسانی هستند که ستاپ بسیار سودده ای دارند اما بعد از چند ضرر متوالی آنرا کنار می گذارند همانطور که در نقشه راه تریدر شدن  به آن اشاره کردیم. کسانی هستند که ستاپ معاملاتی یا ستاپ ترید خوبی دارند اما با ذهنیت آنها مطابق نیست. مثلا آنها عجول اند ولی ستاپی در بلند مدت دارند. این شخصیت نمی تواند از این ستاپ تبعیت کند . پس یا شخص باید عوض شود یا ستاپ تغییر کند.

مثالی از عدم مطابقت فرد با ستاپ معاملاتی

تصور کنید که فردی در همان شرایط بالا قرار دارد.حال بازار در حالت رنج قرار می گیرد.او بر اساس سیستم تحلیلی‌اش در می یابد که روند به اتمام رسیده است و بازار توانایی حرکت به سمت بالا را ندارد. این عدم توانایی خودش را در ضعفی که در حرکت کندل ها است نشان می دهد. به هر حال بازار به سمت پایین می ریزد. تا به اینجای کار که هیچ مشکلی وجود ندارد. مشکل از جایی آغاز می شود که بحث نقطه ی ورود پیش می آید.

ستاپ تریدآن شخص به او می گوید که باید کمی صبر کند تا بازار به بالاتر برسد سپس در صورت مشاهده ی الگوی کندلی می تواند وارد معامله شود.اما این شخص،فردی عجول است.

او نمی تواند بیشتر از این صبر کند،.با خودش فکر می کند که مسیر را می داند ،حال که مسیر را می داند اگر پوزیشنش مقداری هم در ضرر رود اشکالی ندارد.مهم آن است که در نهایت پیروزی با من است. بنابراین در لحظه وارد می شود بدون اینکه توجهی به پتانسیل بازار در بالا آمدن داشته باشد. استاپش را به اندازه ی ۲۰ پیپ می گذارد و از بازار، به خیال اینکه سود عظیمی در انتظارش است فاصله می گیرد. زمانی که مجددا به بازار مراجعه می کند در می یابد که متحمل ضرر شده است اما ضرری که برای او با حسرت بسیاری همراه است. بازار دقیقا چند پیپ بعد از زدن استاپ او برگشته است.

تعریف استاپ‌هانت

در اینجا بازار دقیقا معادل تحلیل آن فرد حرکت کرده است اما این شخص با اینکه تحلیل درستی داشت ،نتوانست از بازار سود بگیرد.به همین دلیل با حسرت زیادی مواجه می شود.به این حرکت بازار شکار استاپ یا Stop Hunt گفته می شود. بسیاری می‌پرسند که استاپ هانت(Stop Hunt) چیست؟جواب ما این است که استاپ هانت دقیقا همین است. زمانی که بازارببلافاصله بعد از زدن استاپ شما، دقیقا مطابق حرکتی که پیش بینی کرده‌اید حرکت می‌کند اما افسوس که شما دیگر در معامله نیستید چون استاپتان زده شده و بیرون انداخته شده‌اید.

حال ماجرا به همین قسمت ختم نمی شود. او ممکن است تصمیم بگیرد که به طور معمول استاپ هایش را چند پیپ افزایش بدهد که بار دیگر در دام این حرکت های بازار نیافتد. کمی از ستاپش فاصله می گیرد یا حتی ممکن است که پلن مدیریت سرمایه اش را فراموش کند. تمامی این کار ها در نهایت موجب می شود که او ضرر های بزرگتری را متحمل شود.

نتیجه گیری

ستاپ معاملاتی عاملی است که شفافیت را در بازاری که شفافیت در آن وجود ندارد به شما هدیه می دهد. با این عنصر شما می توانید در ترید های خود به سوددهی برسید اما باید به خاطر داشته باشید که این ستاپ معاملاتی باید منطبق با شخصیت شما باشد تا بتواند اثری که ذکر کردیم را برایتان به همراه داشته باشد.

توصیه ما به شما این است که به دنبال ستاپ تریدی بگردید که تطابق مناسبی با شما دارد نه اینکه بیشترین تطابق را با شما داشته باشد. فرق میان این دوگزاره ،اختلاف موفقیت و شکست است.کسانی که به دنبال بیشترین تطابق اند ،می گردند ومی گردند و می گردند تا از گشتن خسته شوند و در نهایت بازار را با ضرر ترک می کنند. زمانی که به یک ستاپ مناسب می رسند با خود می گویند که حتما ستاپی بهتر از این هم هست ،پس گردیدن خود را آغاز می کنند و ستاپ مناسب را دور می ریزند.

اهیمتی ندارد که بهترین ستاپ ترید را داشته باشید ،چیزی که مهم است عملکرد شما با آن ستاپ معاملاتی می باشد. استاد با تجربه با حتی یک ترکه نیز بر بچه ای با بهترین شمشیر پیروز می شود.

جهت مطالعه بیشتر در رابطه با ستاپ معاملاتی می‌توانید به این آدرس مراجعه کنید:investopedia.com

جهت مشاهده و دانلود PDF این صفحه بر دکمه زیر کلیک کنید.

دانلود PDF

لینک‌های کوتاه جهت به اشتراک گذاری مطلب

https://tinyurl.com/trade-setuphttps://rebrand.ly/trade-setuphttps://bit.ly/trade-setup
https://cutt.ly/C7yLyuJhttps://han.gl/VtmecOhttps://is.gd/jETrOd
۴.۷/۵ - (۱۶ امتیاز)

۴ دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy