مدیریت سرمایه در فارکس و بازار‌های مالی(money management in trade)، اصلی است که شما را در بازار نگه می‌دارد. می‌دانید که لازمه پیروزی در بازی ، بودن در بازی است. در ورزش‌های رزمی ،شما نمی توانید میانه مسابقه خارج شوید و انتظار پیروزی داشته باشید. این بازار نیز چنین مکانیسمی دارد ، بعضی‌ها را سریعا از بازی خارج می‌کند. حال به نظر شما چه کسانی از بازی خارج می‌شوند؟

آیا کسانی که از دانش تحلیلی کمتری بر خوردار باشند سریعا از بازی خارج می‌شوند؟ یا آنهایی که پول کمتری در بازار سرمایه گذاری می‌کنند؟ شانس بقای کسانی که اسکلپرند بیشتر است یا کسانی که سویینگ تریدر‌اند. چه اتفاقی برای کسانی که تازه‌کارند می‌افتد آیا می‌توان گفت که تازه‌کار‌ها همیشه به عنوان اولین نفرات از بازی خارج می‌شوند. بالاخره بازار چه گروهی را بیرون می‌اندازد؟

مدیریت سرمایه و داستان تخم مرغ
مدیریت سرمایه و داستان تخم مرغ

جواب:کسانی که همه‌ی تخم‌مرغ‌های خودشان را در یک سبد می‌چینند یا به عبارتی دیگر مدیریت سرمایه ندارند یا آموزش مدیریت سرمایه ندیده‌اند.

کافی است فرض کنید که یک نفر تمامی تخم‌مرغ های خود را در یک سبد چیده و در راه خانه است.ناگهان اتفاقی برایش می‌افتد و سبد از دستش رها می‌شود. در این شرایط آن شخص تمام تخم مرغ‌هایش را از دست می‌دهد. پس افتادن سبد معادل از دست دادن تمامی تخم مرغ هایش می باشد. همین که سبد بیافتد ،تمام سرمایه‌ی او نابود می‌شود.

حال تصور کنید که شما در دو سبد تمامی تخم‌مرغ‌هایتان را قرار می‌دهید.اکنون با افتادن سبد ،تمامی سرمایه‌یتان از بین نمی رود بلکه نیمی از آن دستخوش تغییر می‌شود.حال اگر ۳ سبد داشته باشید چطور؟ و به همین قبیل. این مثالی ساده از مدیریت ریسک و سرمایه بود. قطعا تا الان متوجه شده‌اید که افزایش تعداد سبد امنیت سرمایه‌ی شما را افزایش می‌دهد.ولی مقداری کار را برایتان سخت‌تر می‌کند. این شمایید که باید تصمیم بگیرید که پایداری سخت را می خواهید یا شناس آسان. 
بار ها در مقالاتی که منتشر کردیم به این نکته اشاره کردیم که شما در بازاری هستید که هیچ قطعیتی وجود ندارد .شما از نتایج هر یک از معاملات  خود به تنهایی آگاه نیستید. نمی‌دانید که این ترید سود می‌شود یا ضرر . تنها  چیزی که می‌دانید این است که می‌توانید انتظار داشته باشید که در صورت عمل دقیق به استراتژی تست شده‌یتان ، ریتی با درصد سودی نزدیک به شرایط آزمایش شده را کسب خواهید کرد. همانطور که در ستاپ ترید خدمتتان گفتیم.

این جمله یعنی اینکه شما برای هر ترید باید احتمالی از ضرر را بپذیرید. به این خاطر است که ما چیزی به عنوان استاپ لاس تعریف می‌کنیم. وجود استاپ لاس یعنی اگر بازار خلاف جهتی که ما انتظار داریم حرکت کند ما محتمل ضرر غیرقابل پیش بینی نشویم. این مفهوم، بنای مدیریت سرمایه در ترید را شکل می‌دهد.

برای مثال من در سشن تحلیلم می‌بینم که بازار دقیقا دارد مانند تحلیل من حرکت می‌کند.من در تحلیلم دارم که اگر بازار به این نقطه برسد ،یک حرکت هیجانی شروع می‌شود و بازار چند ده پیپ به بالا حرکت می‌کند.

 از آنجایی که من بسیار به خودم و تحلیلم مطمئنم .بازار نیز تا به اینجای کار دقیقا مانند تحلیل من حرکت کرده است ،تصمیم می گیرم که یک حجم بالایی از سرمایه ام را در این پوزیشن بذارم.(بیشتر تخم مرغ هایم را در این سبد بذارم.) خبری می آید و بازار دقیقا مخالف جهت تحلیلم حرکت می‌کند .اما برای پشیمانی دیر است ،من بیشتر سرمایه‌ام را از دست داده‌ام.

پس شد ما اطلاعی از جهتی که بازار می خواهد حرکت کند نداریم اما نمی‌خواهیم به دلیل این بی اطلاعی، از بازی خارج شویم. پس استاپ لاس می‌گذاریم. تا الان امیدواریم متوجه شده باشید که چقدر این عامل در نگه داشتن شما در بازار موثر است. حال در ادامه می‌خواهیم کمی نگاه عملی‌تری به آموزش مدیریت سرمایه در فارکس داشته باشیم.

در ویدیوی بالا دلیل مدیریت سرمایه آمده است به همراه اینکه چند روش مدیریت سرمایه در آن بحث شده است که دیدنش خالی از لطف نیست.

مدیریت سرمایه در فارکس

اکنون می خواهیم کمی تخصصی‌تر در رابطه با مدیریت‌سرمایه در فارکس صحبت کنیم و تا جایی که می‌شود به آموزش مدیریت سرمایه در فارکس بپردازیم.حتما می‌دانید که “مدیریت‌سرمایه در فارکس” صرف داشتن استاپ لاس نیست بلکه داشتن استاپ لاس معقول و منطقی است. ازتون می‌خواهیم که تصور کنید که دو معامله‌گر،سه ترید می‌کنند. حاصل ترید اول ضرر ، ترید دوم سود و ترید سوم ضرر برای هر دو می‌باشد. حال از شما می‌خواهیم که مجموع نتیجه ترید هایشان را که در جدول مدیریت سرمایه زیر آورده‌ایم، نگاهی بیاندازید.

نمونه ای از فرمول مدیریت سرمایه در ترید
بدون هیچ توضیحی مشخص است که چه کسی در بازار خواهد ماند. معامله‌ گر اول به صورت دلخواه ، حجم یا لاتی که باید وارد بازار شود را انتخاب می‌کند در صورتی که معامله گر دوم با یک برنامه مشخص و مدیریت سرمایه معلوم وارد بازار می‌شود. اگر کمی توجه کنید متوجه می‌شوید که هر دوی این تریدر‌ها معاملات یکسانی داشته‌اند اما اولی به صورت دلخواه عمل کرده است و دومی با برنامه‌ای منظم. معاملات اول و سوم آنها ،استاپ خورده است و معامله دوم آنها ۱ به ۳ سود شده است.

یک سوال در رابطه با فرمول مدیریت سرمایه

آیا اینکه یک نفر برنامه اش را بر مبنای استراتژی‌اش تعریف کرده باشد اشکال دارد؟ مثلا استراتژی‌اش بهش می‌گوید که این موقعیت ۱۰۰ درصد درست است ،پس معامله گر میزان بیشتری از سرمایه خودش را در پوزیشنش قرار می دهد و بالعکس.

جواب:ما در رابطه با استراتژی به این مطلب اشاره کردیم که ریتی که یک استراتژی به ما نشان می‌دهد ،در رابطه با تک تک تریدهایمان صدق نمی‌کند. بلکه حاصل مجموعی از ترید‌هایمان می‌باشد. پس این نکته را باید در چینش فرمول مدیریت سرمایه‌یتان قرار دهید. برنامه اینجور نیست که در همه‌ی ترید‌هایتان از مدیریت سرمایه تبعیت کنید به جز یکی. در این صورت نتیجه‌یتان را همان یکی خراب می‌کند.

مورد بعدی اینکه ۱۰۰ درصدی در بازار وجود ندارد اگر همچین چیزی موجود بود یا اگر کسی همچین ادعایی کرد و میزان ارزش شبکه یا حسابی کمتر از ۳۰۰ بیلیون دلار داشت ،به احتمال زیاد یک دروغگو است.

این شخص حتی اگر در ماه ۴ پوزیشن باز کند و با اطمینان صد درصد تمامی سرمایه‌اش را در آن بگذارد.(چون احتمال ۱۰۰ درصد به این معنی است که به هیچ وجه این پوزیشن ضرر نمی‌شود.). در نهایت حداقل باید بتواند هر‌ماه سرمایه اش را ۸ برابر کند. این روند  رشد سرمایه ، آن شخص را به کسی بزرگتر از وارن بافت تبدیل می کند.(چون وارن بافت میزان رشد سرمایه کمتری از آنی که آورده شده است دارد.)

تمام حرفی که اینجا آوردیم برای یادآوری این موضوع به شماست که ما نمی‌توانیم به صورت قطعی بگوییم که این معامله به‌ ثمر‌می‌نشیند یا نه.

چه مقدار ریسک در هر ترید کنیم؟

وقتی ما از مدیریت سرمایه صحبت می‌کنیم منظورمان این است که اندازه مشخصی برای هر‌ترید در نظر بگیرید. همان اندازه‌ای که در فرمول مدیریت سرمایه‌یتان موجود است. حال این اندازه می‌تواند عدد خاصی باشد یا درصدی از حساب ، که ما دومی را توصیه می‌کنیم.

به صورت معمول شما می‌توانید تا ۲% از حسابتان را در هر‌معامله قرار دهید اما از نظر ما این مقدار نیز بالاست به نظر ما مدیریت سرمایه‌ی مطمئن از ۰/۵% به پایین می‌باشد. در جدول بالا معامله‌گر دوم از شیوه درصدی مدیریت سرمایه و به ازای هر ترید از ۰/۵% از مجموع کل حسابش ، استفاده می‌کند. 

اینکه چه مقدار سرمایه در هر‌معامله بگذارید به شما و استراتژیتان و توانایی تحمل ریسک‌تان مربوط است. اگر تاب و تحمل ضرر‌های سنگین را دارید و از طرفی می‌دانید که استراتژی‌تان به احتمال بالا ضرر هایتان را می‌‌پوشاند می‌توانید میزان بیشتری از سرمایه‌یتان را در پوزیشن‌تان قرار دهید. اگر تعداد معاملات بسیار کمی دارید اما این معاملات ریت بسیار بالایی دارند یا اینکه ریسک به ریوارد بسیار بهینه ای دارند (مثلا بیشتر از ۱ به ۶) در اینجا هم می‌توانید میزان سرمایه‌یتان را بالا ببرید تا سود بیشتری کسب کنید .

از طرفی اگر این شرایط را ندارید ،برای مثال استراتژیتان ریت پایینی دارد ،شما تحمل ضرر سنگین را ندارید ، نمی‌توانید بیشتر از ضرر ۳ درصد در حسابتان را ببینید. می‌توانید مشخص کنید که میزان ریسک کمتری را متحمل بشوید (مثلا حوالی ۰.۱ درصد از سرمایه‌یتان را در هر پوزیشن قرار دهید.) در نهایت باید بگوییم که شما می‌توانید هر مقدار ریسکی که برای خودتان می‌خواهید قرار دهید  به شرطی که این کار را آگاهانه انجام دهید.

 

آموزش مدیریت سرمایه در فارکس

ابتدا آن مقدار از سرمایه‌ای که می‌خواهید در هر‌معامله قرار دهید یا ریسکی که می‌خواهید متحمل شوید  را انتخاب کنید سپس می‌توانید به دو صورت لات‌ای یا حجم‌ای آنها را در معامله‌یتان اعمال کنید.

مدیریت سرمایه دستی

شما می‌توانید قبل از انجام معامله بر اساس استاپ لاسی که می‌گذارید لات خود را محاسبه کنید. مثلا فاصله استاپ لاس شما با محل ورودتان ۲۰ پیپ می باشد و شما سرمایه ۱۰۰۰ دلاری در حساب دارید. حال می خواهید ۱% از حجم حسابتان که ۱۰ دلار می شود را در تریدتان قرار دهید. اکنون باید حساب کنید که با چه لاتی ۲۰ پیپ ، معادل ۱۰ دلار می شود که جواب ۰/۰۵ لات می باشد.

البته همیشه نیاز به محاسبه هم نیست شما می‌توانید بعد از انجام ترید گوشه صفحه را ببینید در آنجا رقم سرمایه مشخص است با استفاده از آن می‌توانید مدیریت سرمایه‌یتان را انجام دهید.

یا می توانید بر اساس حجم معامله کنید . یعنی همان ۱۰ دلار را در معامله بگذارید بدون اینکه لاتی تعیین کنید.

نرم افزار مدیریت سرمایه فارکس

قطعا انتظار ندارید که فقط همین یک روش موجود باشد. اگر اینگونه بود که ترید‌کردن بسیار سخت‌تر از قبل می‌شد.مدیریت سرمایه با اکسپرت‌هایی که موجود است راه بسیار ساده‌تری را نسبت به محاسبه دستی برای ما فراهم کرده‌است. شیوه کار به این صورت است که اکسپرت ، لاتی که شما با آن معامله می‌کنید را با توجه به استاپ لاس‌تان تعیین می‌کند. یعنی هر چه قدر استاپ لاس‌تان بزرگتر باشد ، لاتی که با آن ترید می‌کنید کمتر خواهید شد و بالعکس.

اکسپرت‌های مدیریت سرمایه متنوعی در سطح اینترنت وجود دارد ( نمونه) پیشنهاد ما به شما این است که اکسپرت‌های موجود را مشاهده کنید و آنی که بیشترین تطابق را با شما دارد یا با آن راحت‌تر‌اید را انتخاب کنید. فقط به خاطر داشته باشید که اکسپرت مدیریت سرمایه قرار نیست که به شما سیگنال بدهد. این ابزار وسیله‌ای است در دستان شما.

نتیجه‌گیری و مزیت مدیریت سرمایه

قطعا مدیریت سرمایه در ترید برای شما سود‌هایی رویایی به همراه نمی‌آورد اما شما را در بازی نگه می‌دارد. به شما این امکان را می‌دهد تا مطابق تصویر زیر به صورت نمایی رشد کنید . با رشد حساب شما ، میانگین حجم معاملاتتان افزایش می‌یابد و به سود‌های بیشتری دست پیدا می‌کنید.

نقل قول‌های معروف در رابطه با مدیریت ریسک و سرمایه

Jim Rogers: One of the best rules anybody can learn is to do nothing. Most people keep looking for action, but the best thing to do is wait for the right opportunity. .Sometimes the best trade is no trade

جیم راجرز: یکی از بهترین قوانینی که هر کسی می تواند بیاموزد این است که هیچ کاری انجام ندهد. بیشتر مردم به دنبال اقدام هستند، اما بهترین کار این است که منتظر فرصت مناسب باشید. گاهی اوقات بهترین معامله، عدم معامله است.

.Alexander Elder: The goal of a successful trader is to make the best trades. Money is secondary

الکساندر الدر: هدف یک معامله گر موفق انجام بهترین معاملات است. پول در درجه دوم اهمیت دارد.

.Michael Covel: Never, ever argue with your trading system

مایکل کوول: هرگز و هرگز با سیستم معاملاتی خود (ستاپتان) بحث نکنید.

 

مورد دوم را در مطلب چگونه تریدر شویم بهش اشاره کرده‌ایم و بیشتر در رابطه باهاش صحبت کرده‌ایم.

سوالات شما:

❓شما چگونه در فارکس مدیریت سرمایه می‌کنید؟

✅ما توسط اکسپرت مدیریت سرمایه‌ای که در مطلب گذاشته‌ایم مدیریت سرمایه‌یمان را انجام می‌دهیم. فرمول مدیریت سرمایه‌یمان هم به گونه‌ای است که بیشتر از ۱ درصد معامله نمی‌کنیم. معاملات روزانه‌یمان نیم درصد و معاملات بلند مدتمان به صورت دو ترید کوتاه و بلند مدت است که هرکدام از آنها نیم درصد را به خود اختصاص می‌دهند که در مجموع یک درصد می‌شود.

آیا بدون مدیریت سرمایه می‌شود موفق شد؟

✅ما تا به حال همچین کسی را ندیده‌ایم. بر اساس تجربه‌یمان احتمال هم می‌دهیم که چنین کسی وجود نداشته باشد. ولی همانطور که در مطالبمان هم گفته‌ایم در بازار هیچ قطعیتی وجود ندارد.

فرمول مدیریت سرمایه در فارکس چیست؟

✅فرمولی که برای همه جواب دهد وجود ندارد. اما بهتر است که برای هر تریدتان بیشتر از ۲ درصد سرمایه‌یتان را قرار ندهید.

بهترین نرم افزار مدیریت سرمایه در فارکس کدومه؟

✅در رابطه با بهترین اطلاعی نداریم چون ما همه‌ی اکسپرت‌های مدیریت سرمایه‌ی موجود را تست نکرده‌ایم. ما اکنون از نرم افزار مدیریت سرمایه تریدینگ بورد(TradingBoard) استفاده می‌کنیم و تمامی چیزی که نیاز داریم را این اکسپرت مدیریت سرمایه رایگان پاسخگو می‌باشد.

آیا استراتژی معاملاتی‌یمان بر روش مدیریت سرمایه‌یمان اثر می‌گذارد؟

قطعا بله. به فرض اگر شما اسکالپر باشید بهتر است سرمایه‌ی زیادی را در ترید‌هایتان قرار ندهید. ممکن است که با کوچکترین حرکت بازار استاپ بخورید و فشار روانی‌ای برایتان ایجاد شود که باعث شود ترید‌های بعدیتان نیز را از دست بدهید. از طرفی کسی که هفته‌ای یک ترید می‌کند این مشکل را ندارد چون در صورت ضرر شدن تریدش، زمان کافی برای بازگشت به شرایط عادی‌اش را دارد.

مهمترین اصلی که باید به آن در مدیریت سرمایه توجه کنیم چیست؟

استراتژیتان را دفاعی بچینید.

معمولا معامله‌گران در بازار فارکس استراتژیشان را بر اساس حمله می‌چینند. این استراتژی به آن‌ها این اجازه را می‌دهد که با یک موقعیت ثروتمند بشوند و بیشترین سود را از یک موقعیت بکنند اما همینطور باعث می‌شود که در یک روز بدبخت شوند. مثلا کسانی که تا ببینند چند خبر در فارکس فکتوری مطابق انتظارشان و مطابق با تحلیلشان است، سریعا بدون مدیریت سرمایه شروع به پوزیشن گرفتن می‌کنند.

حال کسانی که استراتژیشان را دفاعی می‌چینند. نه در یک روز بدبخت می‌شوند و نه خوشبخت. مجموعه‌ای از ترید‌های آن‌ها خوشبختی یا بدبختی را برایشان به ارمغان می‌آورد اینگونه است که این دسته بیشتر در بازار می‌مانند و بیشتر از دسته‌ی بالا در بلند مدت سود خالص می‌کنند. تمام صحبت ما این است که مدیریت سرمایه در فارکس یک آپشن اضافه نیست بلکه یک ضرورت است.

به خاطر داشته باشید که مدیریت سرمایه لازمه‌ی یک معامله است حال اگر نمی‌توانید پلن مدیریت سرمایه‌ای که مد نظر دارید را پیاده سازی کنید باید به سراغ روانشناسی معامله گری یتان بروید و جواب را در آن مبحث بجویید.همانطور که در مطلب نقشه راه تریدر شدن و معامله خوب به عالی گفته شده ، فارغ از نتیجه ، معامله ی بدون استاپ لاس چیزی جز ضرر و استرس برایتان به همراه نخواهد داشت.

منبع جهت مطالعه بیشتر: Capitalone

 

جهت مشاهده و دانلود PDF مدیریت سرمایه بر دکمه زیر کلیک کنید.

صفر تا صد آموزش مدیریت سرمایه در فارکس+معرفی اکسپرت – successtrade

لینک‌های کوتاه جهت به اشتراک گذاری مطلب

https://bit.ly/money-managmenthttps://rebrand.ly/money-management-https://tinyurl.com/money-management-1
https://is.gd/XUEZIHhttps://cutt.ly/945McMzhttps://han.gl/PBuhpq
۴.۵/۵ - (۲۰ امتیاز)

۳ دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy