چگونه تریدر شویم ، یک سوال است و چگونه یک تریدر موفق شویم یک سوال. یکی در رابطه با صرف انجام یک کار است و یکی دیگر درباره رسیدن به قله . هر کسی که در بازار‌های مالی وارد شود و فقط بلد باشد که چگونه یک ترید را باز کند یک تریدر است ولی هر تریدری، تریدر موفق نیست تریدر موفق سطح متفاوت‌تری دارد و او کسی است که از بازار‌های مالی سود‌ مستمر دریافت می‌کند.

📑در این مطلب ابتدا پیشگفتار برایتان آورده‌ایم که توصیه می‌کنیم آنرا حتما بخوانید ، سپس به شکل عصا قورت داده، جواب سوال چگونه یک تریدر شویم را خواهیم داد و در نیمه دوم این مطلب به مهارت‌هایی خواهیم پرداخت که اگر آن‌ها را رعایت کنید و در آنها به تسلط برسید قطعا یک تریدر موفق خواهید شد. اینم از تضمین ما…             

با این تفاسیر به نظرمان بهتر است که این نوشته را با این جمله که فراخور حال خیلی از تریدر‌ها است شروع کنیم. 

پیش گفتار:                                                                                                     

تلاش برای بدست آوردن پول آسان، راهی عالی برای از دست دادن پولی است که به سختی بدست آمده.

در این بازار چیزی به عنوان پول آسان وجود ندارد و خیلی ها در این دام می افتند . چیزی که ما از شما می خواهیم، که از آن بر حذر باشید ،همین طمع به پول آسان است. طبق چیزی که در بالا گفتیم شما می توانید سود کنید اما آیا این سود پایدار است؟شاید برایتان سوال باشد که چرا نوشته به این مهمی را اینگونه آغاز کردیم؟جواب: هدف ما این است که آگاهی خالص بیشتری به مخاطبانمان بدهیم، نه آگاهی در رابطه با آموزش‌ ترید مان.

بر خودمان لازم دیدیم که ابتدا چند نکته را بیان کنیم. معمولا جا‌هایی دوره می‌فروشند، دم از سوددهی و پول زایی و … می‌زنند. ما هم آن را کتمان نمی‌کنیم ولی توجه داشته باشید که برای رسیدن به این سود‌ها باید از ضرر‌های به خصوصی عبور کنید. بازار‌های مالی تنها شامل سود نمی‌شود بلکه عمده تریدر‌ها بیشتر ضرر را می‌بینند. هدف ما هم این است که این نکته را بدون هیچ تحریفی بیان کنیم که همه در بازار‌های مالی با ضرر مواجه‌ می‌شوند که بعضی از آنها در مجموع سود‌های بیشتری از ضررشان کسب می‌کنند که به آنها تریدر موفق می‌گویند.این بود وظیفه و پیش گفتار ما

چگونه تریدر شویم؟

تقریبا به شکل عصا قورت داده بخواهیم خدمتتان عرض کنیم برای تبدیل شدن به یک تریدر، می‌توانید به ترتیب زیر عمل کنید:

  1. آشنایی با بازارهای مالی: برای تریدر شدن، اولین قدم این است که با بازارهای مالی و نحوه عملکرد آن‌ها آشنا شوید. برای این منظور، می‌توانید از کتب و منابع آموزشی مرتبط با بازار سرمایه و تجارت استفاده کنید.
  2. آموزش مهارت‌های لازم: برای تبدیل شدن به یک تریدر، باید با مفاهیم و تکنیک‌های تحلیلی و پیش‌بینی بازار آشنا شوید. برای این منظور، می‌توانید از دوره‌های آموزشی حرفه‌ای و کارگاه‌های آموزشی در این زمینه استفاده کنید.
  3. کسب تجربه: برای تریدر شدن، باید تجربه حرفه‌ای در این زمینه کسب کنید. برای این منظور، می‌توانید به عنوان کارمند در یک شرکت فعال در بازارهای مالی شروع به کار کنید یا اینکه با کسی که خودش تریدر است ارتباط داشته باشید همچنین، می‌توانید با سرمایه خود به عنوان تریدر مستقل فعالیت کنید.
  4. مدیریت ریسک: برای تبدیل شدن به یک تریدر حرفه‌ای و موفق، باید به درستی با مدیریت ریسک آشنا شوید. برای این منظور، باید تکنیک‌های مدیریت ریسک را به صورت حرفه‌ای و بهینه در تجارت خود به کار ببرید.
  5. پیوستن به شرکت معتبر: در نهایت، شما می‌توانید با استخدام در یک شرکت، خود را یک تریدر بنامید.

خب اینجاست که شاعر می‌فرمایند هلو بپر تو گلو…

ولی انقدری که گفته شد این کار ساده نیست فقط برای درک بیشتر به نوشته نقشه راه تریدر شدن مراجعه کنید. در آن مطلب سعی کردیم که آنی که در این بازار دیده‌ایم را برای شما ترسیم کنیم. در آن نوشته گفته‌ایم که ابتدا شما فکر می‌کنید که استراتژی مهم‌ترین عاملی است که شما در بازار سودده می‌کند ولی اینگونه نیست. گاها کتاب‌هایی دستتان را می‌گیرد که اصلا برایتان مفید نیستند. ولی ویژه‌ترین آن‌ها و چیزی که در این بازار بسیار دیده‌ایم. تریدر نما‌ها هستند. کسانی که خودشان را جای تریدر‌های موفق جای می‌زنند. همین که از این افراد بر حذر باشید و از آنها دوری کنید به این معنی است که مسیرتان را بسیار هموار کرده اید.

خب همه‌ی اینها را گفتیم اما زمان آن رسیده است که به صورت عملگرایانه‌تر به ترید نگاه کنیم و مهارت ‌هایی را بحث کنیم که تریدر‌های موفق آن را دارا می‌باشند. سپس هر مهارت را برایتان بیان کنیم.

چگونه تریدر موفق شویم؟

تریدر موفق کسی است که از احتمالات به خوبی آگاه است و بر اساس ستاپ ترید خود و پلن مدیریت سرمایه ای که وضع کرده است ،ترید می کند. اگر بخواهیم سه مولفه اساسی عملکرد او  را نام ببریم به شرح زیر می باشد.

۱)استراتژی

۲)مدیریت سرمایه

۳)روانشناسی معامله گری

ما در مطلب نقشه راه تریدر شدن به صورت مختصر نگاهی به مهارت های تریدر داشتیم اما اکنون به صورت کامل تر آن را بحث می کنیم.تریدر موفق ،استراتژی‌ای که بر او منطبق است و توسط او تست شده است را با برنامه ی ثابت اینکه چقدر از سرمایه اش را در هر معامله ریسک می کند را به همراه آگاهی از اینکه قطعیتی در بازار وجود ندارد ، به کار می گیرد. احتمالا معاملات عالی ای را از خود به جای می گذارد و سوددهی می کند.

می داند که از هر ترید نباید انتظار سود داشته باشد چون بر اساس احتمالات امکان دارد که آنی که فکر می کند بهترین معامله اش هست ضرر بدهد و آنی که فکر می کند یک معامله معمولی است به او سودی فرای انتظار هدیه دهد.بنابراین او بر این باور است که در میان مدت و بلند مدت سودده خواهد بود. به قولی به استراتژی خود که چندین بار آنرا تست کرده است ، احتمال و عملکرد آنرا می داند ،اطمینان دارد.

خب با توجه به تعاریف بالا تریدر موفق به عنوان یک شغل به بازار نگاه می کند نه یک بازی هیچان آور. به همین خاطر به سود گیری مستمر از بازار می اندیشد یا بهتر بگوییم دید بلند مدت دارد.حال کمی این مفهوم را در چارت ببینیم.

نمایی از ذهنیت یک تریدر موفق

تریدر موفق

دو منطقه در این عکس کشیده شده است که هر دو کار یک تریدر موفق است. او  فکر می کند که بازار تا منطقه بالایی پیش خواهد رفت و سپس به پایین خواهد ریخت.مثلا برای خود می گوید که یک کندل بسیار قوی دارم ،بازار خواسته تا این کندل را جبران کند اما نتوانسته است با یک کندل یا چند کندل آنرا جبران کند. مشخص است که بازار در فاز اصلاحی است و فکر می کند که منطقه ای که کشیده ام از آنجایی که ویژگی های خوبی دارد می تواند بازار را بر گرداند و حداقل تا بعد از خط آبی ببرد.

قسمتی از فکرش درست است بازار بر می گردد اما ضعیف تر از آنی که بتواند روند قبلی خود را بر گرداند. حال اینجا تفکرات تریدران به دو قسمت تقسیم می شود.

۱_ماندن در معامله :این پوزیشن را گرفته ام ،تارگت خوبی دارد ،روند پشتش قوی است پس با آن می مانم.علاوه بر آن استراتژی ام این را گفته است پس من نیز بر اساس آن عمل می کنم تا به آن تارگت برسم.

۲_تغییر در معامله: استراتژی من شرایطی را برای تارگت و استاپ تعیین کرده است . با توجه به شرایط بازار می دانم که این احتمال وجود دارد که خلاف پوزیشن من ،بازار حرکت کند .بنابراین تصمیم می گیرم که یا تارگتم را کوچک کنم یا ریسک فری کنم.در اصل من ترجیح می دهم که سود احتمالی ام را از دست بدهم تا پول قطعی ام را.

به فرض در اینجا معامله ریسک فری می شود. اما او منطقه دیگری نیز رسم می کند(منطقه پایینی ) که  بتواند در صورت حرکت جدید بازار بتواند از آن بهره مند شود. منطقه اش را دارد ،بازار در آن منطقه حرکت رنج می کند  اکنون بیشتر یقین می کند که امکان حرکت صعودی وجود دارد. پس منتظر یک الگوی کندلی می گردد. ستاره صبح گاهی را می بیند. پس از آن وارد معامله می شود. در همین حین از معامله فروشی که داشته بود ،به صورت دستی ،خارج می شود. تغییر دیدگاه او یک خرده سود و یک سود بزرگ را برایش به همراه داشت. این کاری است که از یک تریدر موفق فارکس انتظار می رود.

اکنون تعریفی از تریدر موفق در ذهن داریم حال برگردیم به سوال درس

چگونه یک تریدر موفق شویم؟

جواب واضح است . کارهایی شبیه کار های یک تریدر موفق انجام دهید تا بتوانید نتایجی مانند آنها ،کسب کنید و موفق شوید.اگر می خواهید یک فوتبالیست موفق شوید ،ابتدا باید مولفه های فوتبال را درک کنید . بدانید که فوتبال چندین مهارت دارد و بر اساس پستی که می خواهید در آن بازی کنید آن مهارت ها را تقویت می کنید.ما نیز این انتظار را از شما داریم.

در هر یک از سه مهارت او قدم بردارید. می خواهید از طریق آموزش ترید کسی را همراه خود داشته باشید یا مسیر را تنهایی بروید  به هر حال شما نیازمند عزم راسخ و صبر فراوان خواهید بود. این راه تریدر شدن چند ماهه نخواهد بود.اما  شما برای رسیدن به استیتمنت های بزرگ، باید تلاش های مستمرانه ای انجام دهید..اولین چیزی که باید بدانید این است که شما نیازمند هر سه ی این مهارت ها هستید. سخت است که بدون یکی از این مهارت ها مسیری مطمئن را طی کرد. علاوه بر این دقیقا مانند فوتبال ،بر اساس پستی که می خواهید بازی کنید می توانید سطح مهارت هایتان را تعیین کنید.

مثلا شما می خواهید که سریعا به سود برسید  و زمانی که از پای تحلیل بلند می شوید ،سودی در جیبتان باشد ،این کار اسکالپینگ است. برای آن باید از مهارت کنترل لحظه ای احساسات بالاتری از سایر شیوه های ترید برخوردار باشید. یا اینکه اگر بخواهید به صورت بلند مدت معامله کنید ،باید بدانید که چگونه بر استرس ناشی از معامله یتان غلبه کنید و دچار درگیری ذهن نشوید.و مواردی از این قبیل.

گاهی اوقات یک تریدر موفق ساعت ها  به چارت نگاه می کند تا موقعیتی بیابد .گاهی هیچ موقعیتی در روز نمی یابد پس صبر می کند. گاهی خسته می شود اما این خستگی او را مجاب نمی کند که تریدی خارج از استراتژی اش بکند. گاهی معامله ای که برای آن خیلی صبر کرده است از دستش می رود یا به او ضرر می دهد. گاهی بهترین معاملاتش با ضرر همراه می شوند . و…

بدانید که تریدر موفق کسی نیست که با این باد ها بلرزد و  این شرایط تغییری در او ایجاد کند. او می داند که در میان مدت یا بلند مدت سودده خواهد بود.

تریدر موفق آنی است که ظرفیت بسیار بالایی در تحمل ضرر ها دارد. فرض کنید او استراتژی دارد که ریتش ۴۰ درصد است .این ریت به این معناست که باید از ۱۰ تریدری که انجام می دهد انتظار ۶ ضرر را بکشد . او شروع به معامله می کند . ترید اول ضرر ،دوم ضرر، سوم ریسک فری، چهارم ضرر و.. تا به عدد هفتم می رسد. آیا اکنون باید برای چهار معامله ی بعدی انتظار سود داشته باشد؟

جواب خیر است. متاسفانه احتمال اینگونه کار نمی کند.ممکن است ۱۲ ضرر پشت سر هم بدهد و ۸ ترید بعدی اش با سود همراه شود .همه چیز ممکن است. اما او می داند که یک ترید سودش ۵ ترید ضررش را جبران می کند ،چون معمولا ریسک به ریوارد ۱ به ۵ دارد. پس از ۱۲ ضرر پشت سر هم نیز ناراحت نمی شود ،چون می داند که در این بازار احتمالات پا بر جاست علاوه بر اینکه ترید های سود نیز از راه می رسند.

ما برای شما بدترین شرایط را ترسیم کردیم که یک تریدر موفق در آن قرار می گیرد اما معمولا در میان ضرر ها یک سودی می آید که همه را جبران می کند و سود بیشتر می رساند.اما برویم سراغ دیگر سوال این مقاله که کمی درباره خصوصیات  تریدر موفق ماندن صحبت می کند.

چگونه یک تریدر موفق باشیم (بمانیم)؟

با تعریفی که ما از تریدر موفق کردیم (سوددهی مستمر)و با توجه به پاسخمان در سوال چگونه تریدر شویم،شما نیاز دارید تا آن سه مهارت را همراه خودتان داشته باشید و دائما آنها را به کار بگیرید. ژورنال بنویسید. شفافیت بیشتری به استراتژیتان بدهید یا ستاپ تریدتان را واضح‌تر کنید و… اما به نظر ما کاری که اهمیت بیشتری را نسبت به سایرین در این موضوع(معامله‌گر موفق ماندن) پیدا می کند، مدیریت سرمایه است. بقای همه ی ما در بازار بستگی به آن دارد. مدیریت سرمایه برای این طراحی شده است که اگر چند ترید ضرر شد ، آسیب غیر منتظره یا سنگینی به حساب ما وارد نشود. شرایطی را ایجاد می کند تا با ترید های سود خود ، ضرر هایتان را جبران کنید و تمام.

عاقبت تریدر مبتدی

سوالات شما:

۱_ چگونه تریدر فارکس شویم؟

جواب چگونه تریدر فارکس شویم؟ یا چگونه در فارکس موفق شویم؟ یا چگونه یک تریدر موفق در فارکس شویم؟ و… تقریبا مشابه آنی است که در این نوشته خدمتتان عرض کردیم با این تفاوت که بعضی از موارد در فارکس بیشتر به چشم می‌خورند. مثلا در بازار بورس ایران خیلی سخت است که بشود در یک روز تمامی سرمایه‌یتان را از دست بدهید ولی در بازار فارکس این‌کار به راحتی آب خوردن است. از طرفی در بورس ایران سخت است که سرمایه‌یتان را در یک روز ده برابر کنید ولی این مورد باز هم در فارکس بسیار راحت است(به شرط پذیرش ریسک مربوطه). به همین خاطر مدیریت سرمایه از نظر ما در فارکس اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

۲_چند درصد از ترید‌ها موفق هستند؟

نمی‌شود درصد قطعی گفت، چون هنوز همچین آمار جامعی منتشر نشده است یا بهتر بگوییم سرشماری‌ای انجام نگرفته است. درصد تریدر‌های موفق بر اساس مکان جغرافیایی و تعریفی که ما از موفقیت می‌کنیم می‌تواند متفاوت باشد ولی به طور کل طبق این مرجع حدود ۱۰ درصد از معامله‌گران موفق هستند. البته این خوشبینانه ترین آماری بود که ما به آن دست یافتیم. به طور میانگین بین ۱ تا ۵ درصد تریدران واقعا موفق هستند. باز هم لازم می‌دانیم که ذکر کنیم که بر اساس تعریفمان از موفقیت این آمار می‌توانند بیشتر یا کمتر شوند.

نتیجه گیری

بدانید که تریدر موفق شدن مسیر ساده ای نیست.بنابراین جواب سوال چگونه تریدر شویم یا چگونه تریدر موفق شویم هم شاید در ظاهر ساده باشد ولی همراه با سختی‌های بسیاری است . خلاصه اینکه آسان بدست نمی‌آید ولی در صورت تطابق شما با رشته‌ی معامله‌گری سود خوبی را عایدتان می‌کند.ما به شما توصیه می کنیم که ابتدا به صورت مشخص در هر مهارت به صورت مجزا ورود کنید و بعد از اینکه در آن مهارت به تسلط کافی رسیدید این مهارت ها را در کنار یکدیگر به کار بگیرید تا یک تریدر موفق شوید و بمانید.

در نهایت نمی‌توانیم اذعان کنیم که همه چیز را درباره سوال چگونه تریدر شویم بیان کردیم ولی سعی کردیم که سهم خودمان را به جای بیاوریم شما به ما بگویید که جای کدام نکته در این مطلب خالی است تا در رابطه با آن توضیح دهیم.

جهت مطالعه بیشتر می‌توانید در رابطه با تریدر شدن:indeed.com

جهت مشاهده و دانلود PDF این صفحه بر دکمه زیر کلیک کنید.

دانلود PDF

لینک‌های کوتاه جهت به اشتراک گذاری مطلب

https://bit.ly/How-To-Become-a-Traderhttps://rebrand.ly/how-to-become-a-traderhttps://tinyurl.com/how-to-become-a-trader
https://is.gd/E37AhAhttps://cutt.ly/u452iFAhttps://han.gl/ANkdKr
۴.۶/۵ - (۲۹ امتیاز)

۶ دیدگاه. Leave new

  • آواتار فردین مست علی
    فردین مست علی
    آبان ۲۷, ۱۴۰۱ ۸:۲۸ ق٫ظ

    مرسی بابت مقالتون
    واقعا این ها نکاتی هستند که یک تریدر موفق می سازند، من خودم این ها رو تجربه کردن و خودم هم زمانی بیشتر از هر چی به استراتژی پرداختم که الان می دونم اگر بر روانشناسی تمرکز می کردم، نتایج بهتری می گرفتم.

    پاسخ
  • آواتار سامان شکرآبی
    سامان شکرآبی
    آذر ۶, ۱۴۰۱ ۱۲:۵۴ ب٫ظ

    مرسی از تیم تجارت موفق
    واقعا مطلب خوبی بود. لطفا مطالب بیشتری در رابطه با مدیریت سرمایه و تریدر موفق شدن بنویسید.
    سپاس

    پاسخ
  • من در مدیریت سرمایه و روانشناسی و استراتژی باهاتون موافقم ولی به نظر من پول هم در کنار اینها بسیار تاثیر داره

    پاسخ
    • ممنون از شما
      قطعا پول تاثیر دارد اما تاثیر آن در زیر‌شاخه‌ی مدیریت سرمایه قرار می‌گیرد. برای مثال کسی که مبلغ اندکی در حسابش دارد نمی‌تواند به خوبی مدیریت سرمایه را در حسابش انجام دهد.

      پاسخ
  • خوب بود.

    پاسخ
  • واقعا مقاله ی جامعی بود ممنون از اینکه آنقدر خوب گفتین

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy